Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

Η εγκύκλιος-φωτιά για τις επιστροφές των ενισχύσεων 2003 και 2004

Η εγκύκλιος-φωτιά για τις επιστροφές 
των ενισχύσεων 2003 και 2004
Οι επιχειρήσεις καλούνται να επιστρέψουν έντοκα τα ποσά με
 τα οποία απαλλάχθηκαν σχηματίζοντας αφορολόγητα
 αποθεματικά στις χρήσεις 2003 και 2004
25 Οκτ 2013 - 09:38
Picture 0 for Η εγκύκλιος-φωτιά για τις επιστροφές των ενισχύσεων 2003 και 2004
Εγκύκλιος-φωτιά (ΠΟΛ 1231/2013)  του Γενικού Γραμματέα Εσόδων προς τις ΔΟΥ
 για την εκκίνηση των διαδικασιών ανάκτησης των ειδικών αφορολόγητων αποθεματικών 
που είχαν σχηματίσει οι επιχειρήσεις από τα αδιανέμητα κέρδη τους κατά τα 
οικονομικά έτη 2004 και 2005 (χρήσεις 2003 και 2004 αντίστοιχα), επειδή 
κρίθηκαν ως παράνομες ενισχύσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Το ποσό που πρέπει να επιστραφεί, και μάλιστα έντοκα, ανέρχεται στο ύψος του φόρου 
εισοδήματος από τον οποίο απαλλάχθηκαν οι επιχειρήσεις με τον σχηματισμό ειδικών
 αφορολόγητων αποθεματικών, από τα αδιανέμητα κέρδη τους στα οικονομικά έτη 2004 και 
2005(χρήσεις 2003 και 2004)
Ως ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης για όλες τις προς έλεγχο επιχειρήσεις,
 θεωρείται η τελευταία προθεσμία υποβολής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος των
 νομικών προσώπων της παραγράφου 1 του άρθρου 101 ν.2238/1994.
• Για διαχειριστικές περιόδους που έληγαν στις 31/12/2003 ημερομηνία χορήγησης
 ενίσχυσης θεωρείται η 24/5/2004,
• Για διαχειριστικές περιόδους που έληγαν στις 31/12/2004 ημερομηνία χορήγησης 
ενίσχυσης θεωρείται η 26/5/2005,
• Για διαχειριστικές περιόδους που έληγαν σε οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία ως 
ημερομηνία χορήγησης θεωρείται η 24η ημέρα του πέμπτου μήνα από την ημερομηνία
 λήξης της διαχειριστικής περιόδου, από τα κέρδη της οποίας σχηματίστηκαν τα
 εν λόγω αποθεματικά.
Αναλυτικότερα, στην εγκύκλιο «Εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 1
 του άρθρου 169 του ν.4099/2012 (ΦΕΚ Α' 250), όπως τροποποιήθηκαν με τις 
διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 67 του ν.4170/2013 (ΦΕΚ Α' 163) για ανάκτηση
 κρατικών ενισχύσεων που χορηγήθηκαν με τις διατάξεις των άρθρων 2 & 3 του ν.3220/2004»,\
 αναφέρονται τα ακόλουθα:
Ι) Γενικά
Σας αποστέλλουμε, σε άτυπη κωδικοποίηση, τις διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου 169 
του ν.4099/2012 (ΦΕΚ Α' 250) «Οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες και
 ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων, Οδηγία 2009/65/ΕΚ. Προσαρμογή 
της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις των Οδηγιών 2010/78/ΕΕ, 2010/73/ΕΕ, 2011/96/ΕΕ,
 2009/133/ΕΚ, 2004/113/ΕΚ. Ευρωπαϊκή Συνεταιριστική Εταιρεία. Μέτρα εφαρμογής των
 Κανονισμών (ΕΚ) 1338/2001 και (EE) 1210/2010 περί προστασίας του ευρώ και άλλες 
διατάξεις.», όπως ισχύουν, και σας παρέχουμε τις ακόλουθες οδηγίες για την ορθή και 
ομοιόμορφη εφαρμογή τους:

1. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκρινε, με το άρθρο 1, παρ.1 της απόφασης
 2008/723/ΕΚ της 18ης Ιουλίου 2007 (EE 2008 L 244, 11), ότι η σύσταση 
αφορολόγητων ειδικών αποθεματικών βάσει των άρθρων 2 & 3 του 
ν.3220/2004 (ΦΕΚ 15 Α' ) συνιστά καθεστώς κρατικών ενισχύσεων
 που δεν συμβιβάζεται με την εσωτερική αγορά και ότι τα αντίστοιχα
 ποσά φόρου που ωφελήθηκαν οι επιχειρήσεις από το σχηματισμό των
 αποθεματικών αυτών θα πρέπει να ανακτηθούν ως παράνομες
 ενισχύσεις, εξαιρουμένων αυτών που ήταν συμβατές με τους κανόνες 
της εσωτερικής αγοράς όπως ίσχυαν κατά το χρόνο χορήγησης τους.
 Η Επιτροπή θεωρώντας ότι η Ελληνική Δημοκρατία δεν συμμορφώθηκε
 πλήρως, εντός της ταχθείσας προθεσμίας, με την παραπάνω απόφαση 
προσέφυγε στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την από 1ης Μαρτίου 2012
 καταδικαστική απόφασή του στην υπόθεση C-354/10 έκρινε ότι η Ελληνική 
Δημοκρατία παρέλειψε να λάβει
, εντός της ταχθείσας προθεσμίας, όλα τα αναγκαία μέτρα για την 
ανάκτηση των παρανόμων ενισχύσεων, σύμφωνα με το άρθρο 1, παρ. 1,
 της ως άνω απόφασης 2008/723/ΕΚ της Επιτροπής, εξαιρουμένων εκείνων
 στις οποίες αναφέρονται τα άρθρα 1, παρ. 2 καθώς και τα άρθρα 2 και 3
 της ίδιας απόφασης.
Για την ανάκτηση των εν λόγω κρατικών ενισχύσεων, κατά το μέρος που δεν 
είναι συμβατές με την εσωτερική αγορά, σε εκτέλεση της απόφασης του
 Δικαστηρίου της EE θεσπίστηκαν οι διατάξεις της παραγράφου 1 του άρθρου
 169 ν.4099/2012, όπως ισχύει.
Επισημαίνεται ότι για όσο χρονικό διάστημα δεν έχει αποδειχθεί πλήρης
 συμμόρφωση με την απόφαση του Δικαστηρίου, θα συνεχίζουν να καταλογίζοντα
ι προσθετικά στο αρχικό ποσό τόκοι ανάκτησης σε βάρος των εμπλεκομένων επιχειρήσεων.
Επομένως σύμφωνα με τα παραπάνω οι κρατικές ενισχύσεις που χορηγήθηκαν 
σε επιχειρήσεις με τη σύσταση ειδικών αφορολόγητων αποθεματικών βάσει
 των διατάξεων των άρθρων 2 & 3 του ν 3220/2004, πρέπει να ανακτηθούν
 κατά το μέρος που δεν εμπίπτουν σε μέτρα ενισχύσεων συμβατά 
με την εσωτερική αγορά τα οποία περιοριστικά αναφέρονται στις
 περιπτώσεις γ & δ της παραγράφου 1 του άρθρου 169 ν. 4099/2012, όπως ισχύουν.
2. Το ύψος της κρατικής ενίσχυσης ανέρχεται στο ισόποσο του 
φόρου εισοδήματος από τον οποίο απαλλάχθηκαν οι επιχειρήσεις με
 τον σχηματισμό ειδικών αφορολόγητων αποθεματικών επενδύσεων,
 βάσει των διατάξεων των άρθρων 2 και 3 του ν. 3220/2004, από 
τα αδιανέμητα κέρδη τους των οικονομικών ετών 2004 και 2005.
3. Ως ημερομηνία χορήγησης της ενίσχυσης για όλες τις προς έλεγχο
 επιχειρήσεις, θεωρείται η τελευταία προθεσμία υποβολής δήλωσης 
φορολογίας εισοδήματος των νομικών προσώπων της παραγράφου 1
 του άρθρου 101 ν.2238/1994.
• Για διαχειριστικές περιόδους που έληγαν στις 31/12/2003 ημερομηνία
 χορήγησης ενίσχυσης θεωρείται η 24/5/2004,
• Για διαχειριστικές περιόδους που έληγαν στις 31/12/2004 ημερομηνία 
χορήγησης ενίσχυσης θεωρείται η 26/5/2005,
• Για διαχειριστικές περιόδους που έληγαν σε οποιαδήποτε άλλη 
ημερομηνία ως ημερομηνία χορήγησης θεωρείται η 24η ημέρα του πέμπτου 
μήνα από την ημερομηνία λήξης της διαχειριστικής περιόδου, από τα κέρδη
 της οποίας σχηματίστηκαν τα εν λόγω αποθεματικά.
4. Οι ως άνω κρατικές ενισχύσεις κατά το μέρος που δεν είναι συμβατές με
 την εσωτερική αγορά, ανακτώνται εντόκως με την έκδοση σχετικών φύλλων 
ελέγχου από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ. μετά την διενέργεια ελέγχου.
Για τον υπολογισμό των τόκων της περίπτωσης β' της παραγράφου 1 
του άρθρου 169 ν.4099/2012, ως ημερομηνία ανάκτησης των ενισχύσεων
 θεωρείται η ημερομηνία καταβολής αυτών σε περίπτωση αποδοχής και 
ταυτόχρονης καταβολής του συνολικού ποσού ή η ημερομηνία λήξης της
 προθεσμίας καταβολής αυτών για το συνολικό ποσό ανάκτησης
 (ενίσχυση συν τόκοι). Σε περίπτωση μη καταβολής των συνολικών 
ποσών μέχρι την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας καταβολής τους 
, για το υπόλοιπο θα έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 6 
ΝΔ 356/1974 (ΦΕΚ Α90/1974, Κ.Ε.Δ.Ε.) μέχρι την ημερομηνία 
εξόφλησης που είναι η ημερομηνία πραγματικής ανάκτησης της ενίσχυσης.

5. Αρμόδια Δ.Ο.Υ. για την διενέργεια του ελέγχου και την έκδοση
 των σχετικών φύλλων ελέγχου της ανάκτησης των εν λόγω ενισχύσεων,
 είναι η Δ.Ο.Υ. που είναι αρμόδια για τη διενέργεια φορολογικού ελέγχου 
στις εν λόγω επιχειρήσεις σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και όχι 
τα Ελεγκτικά Κέντρα, ακόμη και αν οι επιχειρήσεις έχουν ελεγχθεί με 
οριστικό/τακτικό φορολογικό έλεγχο για τα οικονομικά έτη 2004 
και 2005 και ανεξάρτητα από το ποια υπηρεσία διενήργησε τον 
τακτικό έλεγχο. Αν όμως συμπίπτει να διενεργείται σε κάποια από
 τις εν λόγω επιχειρήσεις έλεγχος από Ελεγκτικό Κέντρο για τις ίδιες
 ελεγχόμενες διαχειριστικές περιόδους, τότε το Ελεγκτικό Κέντρο 
υποχρεούται να διενεργήσει ταυτόχρονα και τον έλεγχο αυτό.
Επισημαίνουμε ότι ο έλεγχος που θα διενεργηθεί με βάσει τις διατάξεις 
της παραγράφου 1 του άρθρου 169 ν 4099/2012, όπως ισχύει, δεν έχει 
τα εννοιολογικά χαρακτηριστικά των συμπληρωματικών στοιχείων της 
παραγράφου 2 του άρθρου 68 του Κ.Φ.Ε. (ν.2238/1994), αλλά είναι
 έλεγχος για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων.
Αντίγραφα των σχετικών εκθέσεων ελέγχου με συνημμένα τα τυχόν
 φύλλα ελέγχου που θα εκδοθούν και τα διπλότυπα καταβολής
 των ποσών της ανάκτησης θα αποσταλούν άμεσα, από τις αρμόδιες
 Δ.Ο.Υ. μετά την ολοκλήρωση του ελέγχου, στη Διεύθυνση Ελέγχων 
του Υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να συγκεντρωθούν τα
 στοιχεία για τους ελέγχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς
 απόδειξη της εκτέλεσης της ως άνω απόφασης του Δικαστηρίου της EE.
6. Με τα φύλλα ελέγχου που θα εκδοθούν από τις αρμόδιες Δ.Ο.Υ.
 θα καταλογίζονται σε βάρος των επιχειρήσεων που σχημάτισαν ειδικά 
αφορολόγητα αποθεματικά άρθρων 2 & 3 του ν.3220/2004 από τα
 αδιανέμητα κέρδη των οικονομικών ετών 2004 και 2005, το ποσό 
της ενίσχυσης που πρέπει να ανακτηθεί καθώς και το ποσό των
 τόκων που οφείλονται με βάση τη μέθοδο ανατοκισμού, σύμφωνα 
με τους ισχύοντες Κανονισμούς της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, για το 
χρονικό διάστημα που μεσολαβεί από την ημερομηνία χορήγησης 
της ενίσχυσης μέχρι την ημερομηνία ανάκτησης του συνόλου αυτής
, όπως ορίζεται στην παράγραφο 4 ανωτέρω.
Ο ανατοκισμός θα γίνεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο κεφάλαιο
 V του κανονισμού 794/2004/ΕΚ της Επιτροπής (EE L 140, 30.4.2004), 
όπως έχει τροποποιηθεί από τον κανονισμό 271/2008/ΕΚ της Επιτροπής 
(EE L 82, 25.3.2008).
Τα εφαρμοζόμενα επιτόκια και ο τρόπος υπολογισμού αναφέρονται 
αναλυτικά στο κεφάλαιο Γ' της παρούσας εγκυκλίου.
7. Περαιτέρω σύμφωνα με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της
 περίπτωσης στ' της παραγράφου 1 του άρθρου 169 ν.4099/2012 
όπως ισχύει, για την ανάκτηση της εν λόγω ενίσχυσης δεν θα
 επιβληθούν οι κυρώσεις (προσαυξήσεις) που προβλέπονται από τις διατάξεις του ν.2523/1997.

II) ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Οι επιχειρήσεις στις οποίες πρέπει να διενεργηθεί έλεγχος ανάκτησης
 των εν λόγω Κρατικών ενισχύσεων, έχουν ήδη καταγραφεί από την Διεύθυνση
 Ελέγχων σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων
 και τη Μονάδα Ανταγωνισμού και Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου
 Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας. Σε όλες τις Δ.Ο.Υ., οι οποίες έχουν αρμοδιότητα 
διενέργειας ελέγχων, θα αποσταλούν καταστάσεις που θα αναφέρουν
 τις επιχειρήσεις που υπάγονται στην ελεγκτική τους αρμοδιότητα και
 στις οποίες πρέπει να διενεργηθεί έλεγχος. Στις Δ.Ο.Υ. που είναι 
ενταγμένες στο Ο.Π.Σ. ELENXIS η ανάθεση των υποθέσεων για έλεγχο θα γίνει
 μέσω του συστήματος αυτού.
Οι αναφερόμενες παραπάνω επιχειρήσεις έχουν χωριστεί σε δύο βασικές κατηγορίες:
1. Αυτές για τις οποίες έχει γίνει ήδη ολική ανάκτηση του συνόλου των
 εν λόγω κρατικών ενισχύσεων, βάσει των διατάξεων του άρθρου 
47 ν.3614/2007 και κατέβαλαν τα ποσά της ανάκτησης σε δόσεις. 
Στις επιχειρήσεις αυτές δεν θα γίνει κανένας περαιτέρω έλεγχος
. Θα γίνει απλώς επανυπολογισμός των οφειλόμενων τόκων βάσει 
του σχετικού φακέλου που υπάρχει στις Δ.Ο.Υ. και καταλογισμός των
 διαφορών που θα προκύψουν σε βάρος των επιχειρήσεων σύμφωνα με
 τα αναφερόμενα παρακάτω.
2. Αυτές για τις οποίες δεν έχει γίνει καμία ανάκτηση ή αυτές που έχει
 γίνει μερική ανάκτηση των ενισχύσεων βάσει των διατάξεων του άρθρου
 47 ν.3614/2007. Για τις επιχειρήσεις αυτές θα διενεργείται έλεγχος 
σύμφωνα με τα βήματα που αναφέρονται παρακάτω. Διευκρινίζεται 
ότι μερική ανάκτηση έχουμε και στην περίπτωση κατά την οποία μία 
επιχείρηση έχει λάβει ενίσχυση και στα δύο οικονομικά
 έτη (2004 και 2005) και έχει γίνει ανάκτηση της συνολικής ενίσχυσης του ενός
 έτους, ενώ για το άλλο έτος δεν έχει γίνει ανάκτηση για το σύνολο της 
ενίσχυσης του έτους αυτού. Στην περίπτωση αυτή για το έτος που έγινε 
ολική ανάκτηση θα ακολουθείται η διαδικασία της περίπτωσης 1, ενώ για
 το άλλο έτος θα γίνει έλεγχος για καταλογισμό του ποσού της ενίσχυσης 
που πρέπει να ανακτηθεί και των τόκων που οφείλονται με βάση τη μέθοδο 
του ανατοκισμού.
Στη συνέχεια περιγράφεται η διαδικασία που θα ακολουθείται για τον 
έλεγχο των επιχειρήσεων οι οποίες έλαβαν κρατικές ενισχύσεις με 
τη σύσταση (σχηματισμό) ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού άρθρων
 2 και 3 ν.3220/2004 και τον προσδιορισμό των προς ανάκτηση ποσών.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α:
Α1. Έλεγχος τήρησης των διατάξεων των άρθρων 2 και 3 ν.3220/2004.
Αρχικά στις επιχειρήσεις που σχημάτισαν ειδικά αφορολόγητα αποθεματικά
 από τα αδιανέμητα καθαρά κέρδη τους των οικονομικών ετών 2004 και 2005, 
είτε και των δύο οικονομικών ετών είτε του ενός μόνο από αυτά, βάσει των
 διατάξεων των άρθρων 2 και 3 του ν.3220/2004, θα διενεργείται έλεγχος 
ορθής τήρησης των διατάξεων αυτών.
Συγκεκριμένα θα ελέγχεται:
1. Αν οι επιχειρήσεις είχαν δικαίωμα σχηματισμού των εν λόγω ειδικών
 αφορολόγητων αποθεματικών. Σημειώνεται ότι δικαίωμα για τη 
σύσταση ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού άρθρων 2 & 3 ν.3220/2004 
είχαν οι επιχειρήσεις που αναφέρονται στο άρθρο 3 του ν.2601/1998.
2. Αν υπολογίστηκε ορθά το ύψος των αποθεματικών που σχηματίστηκαν.
Αν μέσα στην επόμενη τριετία από το χρόνο σχηματισμού του ειδικού
 αφορολόγητου αποθεματικού πραγματοποίησαν επενδυτικές και λοιπές δαπάνες
 ισόποσης τουλάχιστον αξίας, από τις προβλεπόμενες στις ίδιες ως άνω διατάξεις
, καθώς και αν στο πρώτο έτος της τριετίας δαπανήθηκε για την πραγματοποίηση 
των δαπανών αυτών, ποσό αξίας τουλάχιστον ίσης με το 1/3 του σχηματισθέντος 
αποθεματικού. Ως επενδύσεις για την κάλυψη του εν λόγω αποθεματικού νοούνται
 οι επενδυτικές και λοιπές δαπάνες που αναφέρονται για κάθε κατηγορία 
δραστηριότητας στην παραγ. 1 του άρθρου 3 του ν.2601/1998. Ειδικά 
για τις εμπορικές επιχειρήσεις ως επενδύσεις ορίζονται οι αναφερόμενες στις
 περιπτώσεις α και β της παραγ. 2 του άρθρου 2 του ν.3220/2004.
Ειδικά για το αφορολόγητο αποθεματικό που σχηματίστηκε από τα αδιανέμητα
 καθαρά κέρδη του οικονομικού έτους 2005, θα ελέγχεται μόνο αν εντός του 
έτους 2005 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις αξίας τουλάχιστον ίσης με
 το 1/3 του σχηματισθέντος αποθεματικού. Εξετάζεται δε μόνο αυτή
 η προϋπόθεση διότι οι επιχειρήσεις, ενώ είχαν προθεσμία να ολοκληρώσουν τις 
επενδυτικές και λοιπές δαπάνες τους μέχρι 31/12/2007, με την ψήφιση των 
διατάξεων του άρθρου 47 ν.3614/2007, έπαψαν να έχουν το δικαίωμα συνέχισης
 των ως άνω δαπανών για κάλυψη του αποθεματικού μετά την ημερομηνία δημοσίευσης
 του εν λόγω νόμου, ήτοι μετά την 3/12/2007.
Αν από τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν τηρήθηκαν οι προϋποθέσεις των διατάξεων 
των άρθρων 2 και 3 του ν.3220/2004 για το σύνολο του σχηματισθέντος από
 τις επιχειρήσεις ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού ή μέρους αυτού, για το τμήμα
 του αποθεματικού που δεν τηρήθηκαν οι προϋποθέσεις, θα καταλογίζεται ο 
αναλονούν φόρος και οι προβλεπόμενες προσαυξήσεις, με τις γενικές διατάζεις, σ
ε βάρος των επιχειρήσεων. Η ανάκτηση δηλαδή του συνόλου ή του τμήματος 
της κρατικής ενίσχυσης που δόθηκε με το σχηματισμό του ειδικού 
αφορολόγητου αποθεματικού στις περιπτώσεις που δεν τηρήθηκαν οι προϋποθέσεις 
που όριζαν οι διατάξεις των άρθρων 2 & 3 του ν.3220/2004 για το σχηματισμό 
του θα γίνει με τις γενικές διατάξεις.
Αν η ορθή εφαρμογή, των ως άνω διατάξεων έχει ήδη ελεγχθεί από προηγούμενο 
φορολογικό έλεγχο δεν θα γίνεται νέος έλεγχος, αλλά θα γίνεται σχετική αναφορά
 στην Έκθεση Ελέγχου που θα συντάσσεται ότι η τήρηση των προϋποθέσεων
 έχει ήδη ελεγχθεί και θα αναγράφεται η υπηρεσία που διενήργησε τον έλεγχο, η 
ημερομηνία ολοκλήρωσης του ελέγχου και το πόρισμα αυτού.
Έλεγχος ανάκτησης σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγ. 1 του άρθρου 169 ν.4099/2012 
όπως ισχύει, θα γίνεται μόνο για το ποσό της κρατικής ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο 
τμήμα του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού για το οποίο έχουν τηρηθεί οι διατάξεις
 των άρθρων 2 & 3 του ν.3220/2004, Για το τμήμα αυτό των ενισχύσεων θα γίνεται
 επιπλέον ο έλεγχος συμβατότητάς τους με την εσωτερική αγορά, σύμφωνα με τα 
αναφερόμενα στο Κεφάλαιο Β' της παρούσας.

Τέλος, δεν θα γίνεται έλεγχος εφαρμογής των διατάξεων της παραγ. 9 του άρθρου
 2 του ν.3220/2004 σε περίπτωση πώλησης των επενδυτικών αγαθών ή των αναφερόμενων
 στις περιπτώσεις α' και β' της παραγ. 2 του άρθρου 2 του ν.3220/2004 πάγιων
 στοιχείων μέσα στα τρία επόμενα ημερολογιακά έτη από τη λήξη της τριετίας που
 προβλέπεται από την παράγ. 2, του ίδιου ως άνω άρθρου, στις περιπτώσεις των
 δαπανών που εξετάζονται βάσει του πλαισίου των επενδυτικών νόμων 2601/1998 και
 3299/2004, δεδομένου ότι αυτός ο έλεγχος καλύπτεται από τον έλεγχο συμβατότητας
 της ενίσχυσης σύμφωνα με το κεφάλαιο Β, παραγ. 5 της παρούσας. Στις λοιπές
 περιπτώσεις, θα γίνεται έλεγχος υπό την προϋπόθεση ότι οι δαπάνες δεν έχουν αποκλεισθεί
 ως μη επιλέξιμες κατά τον έλεγχο που θα διενεργείται σύμφωνα με το κεφάλαιο
 Β της παρούσας. Οι διατάξεις του προηγούμενου εδαφίου δεν έχουν εφαρμογή αν
 η επιχείρηση αντικαταστήσει τα πάγια που πουλήθηκαν, μέσα σε έξι (6) μήνες
 από την πώλησή τους, με καινούργια πάγια ίσης τουλάχιστον αξίας, τα οποία
 αποτελούν επενδυτική δαπάνη, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 2
 του άρθρου 2 του ν.3220/2004.
Α2. Έλεγχος εφαρμογής των διατάξεων του άρθρου 47 ν.3614/2007.
Δεν θα ελέγχεται, στα πλαίσια της παρούσας διαδικασίας, η εφαρμογή
 των διατάξεων του άρθρου 47 ν.3614/2007. Σύμφωνα όμως με τις διατάξεις
 της περιπτ. στ' της παραγ. 1 του άρθρου 169 ν.4099/2012 όπως ισχύει,
 τα ποσά που καταβλήθηκαν ή καταλογίστηκαν σύμφωνα με τις διατάξεις
 του άρθρου 47 ν.3614/2007 θα αφαιρούνται από το ποσό της ενίσχυσης που 
θα προκύψει για ανάκτηση σε εφαρμογή των διατάξεων της περιπτ. ε'
 της παραγ. 1 του άρθρου 169 ν.4099/2012 όπως ισχύει, τυχόν δε πιστωτικό
 υπόλοιπο που θα προκύπτει θα επιστρέφεται.
Σε περίπτωση που έχει γίνει ανάκτηση του συνόλου ή μέρους της κρατικής
 ενίσχυσης που δόθηκε με την σύσταση του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού
 άρθρων 2 και 3 του ν.3220/2004, με τις διατάξεις του άρθρου 47 του ν.3614/2007
 και το ποσό της ενίσχυσης που ανακτήθηκε καταβλήθηκε σε δόσεις θα γίνεται 
επανυπολογισμός των τόκων που οφείλονται σύμφωνα με τις διατάξεις της περιπτ.
 ζ' της παραγ. 1 του άρθρου 169 του ν.4099/2012, μέχρι την ημερομηνία ανάκτησης
 και η διαφορά τόκων που θα προκύπτει θα καταλογίζεται σε βάρος της επιχείρησης.
 Ο επανυπολογισμός των τόκων στις περιπτώσεις αυτές γίνεται κυρίως διότι οι τόκοι,
 βάσει των διατάξεων του ν.3614/2007, δεν είχαν υπολογιστεί σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ.
Παράδειγμα επανυπολογισμού τόκων αναφέρεται στο κεφάλαιο Δ' της παρούσας.
Σε όσες επιχειρήσεις έχει γίνει ολική ανάκτηση, βάσει των διατάξεων του
 άρθρου 47 ν.3614/2007, του συνόλου της κρατικής ενίσχυσης που χορηγήθηκε
 με τη δημιουργία του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού άρθρων 2 & 3 ν.3220/2004, 
δεν θα γίνει κανένας περαιτέρω έλεγχος σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας στο
 οικονομικό έτος στο οποίο έγινε η ολική ανάκτηση, παρά μόνο επανυπολογισμός των 
οφειλόμενων τόκων και καταλογισμός της προκύπτουσας διαφοράς.
A3. Έλεγχος συμβατότητας ενίσχυσης με την εσωτερική αγορά κατ' εφαρμογή των
 διατάξεων
 της περιπτ. γ' της παραγ.1 του άρθρου 169 του ν.4099/2012 - Ενισχύσεις
 ήσσονος σημασίας (de mιnimis).
Σύμφωνα με τις παραπάνω διατάξεις, είναι συμβατές με την εσωτερική αγορά 
και εξαιρούνται της ανάκτησης οι ενισχύσεις ήσσονος σημασίας βάσει του
 Κανονισμού 60/2001/ΕΚ της Επιτροπής (EE L 10, 13.1.2001), λαμβανομένων
 υπόψη των μεταβατικών διατάξεων του άρθρου 5 του Κανονισμού 1998/2006/
ΕΚ της επιτροπής (EE L 379, 28.12.2006).
Ο εντοπισμός και ο έλεγχος των επιχειρήσεων στις οποίες χορηγήθηκαν ενισχύσεις
 ήσσονος σημασίας και για τις οποίες δεν υπάρχει υποχρέωση ανάκτησης, έχει 
ήδη διενεργηθεί από τη Διεύθυνση Ελέγχων σε συνεργασία με τη Μονάδα
 Ανταγωνισμού & Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας.
Στις καταστάσεις των προς έλεγχο επιχειρήσεων που θα αποσταλούν στις Δ.Ο.Υ.
 συμπεριλαμβάνονται και επιχειρήσεις στις οποίες η ενίσχυση που έλαβαν μέσω του
 σχηματισμού του ειδικού αφορολόγητου αποθεματικού είναι μικρότερη των
 100.000,00 ευρώ ή των 200.000,00 ευρώ για επιχειρήσεις μεταποίησης και εμπορίας
 γεωργικών προϊόντων ή 3.000,00 ευρώ για επιχειρήσεις του πρωτογενή τομέα. Οι 
ενισχύσεις αυτές, παρόλο που αρχικά εμφανίζονται να είναι μικρότερες του ορίου
 των ενισχύσεων ήσσονος σημασίας, δεν πληρούν όλες τις προϋποθέσεις των 
σχετικών κανονισμών της Επιτροπής, ώστε να γίνουν αποδεκτές ως ενισχύσεις της 
κατηγορίας αυτής και να εξαιρεθούν της ανάκτησης. Επομένως και σε αυτές θα γίνει
 έλεγχος σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο επόμενο κεφάλαιο της παρούσας.
Οι κρατικές ενισχύσεις αυτές δεν εντάσσονται στους προαναφερόμενους κανονισμούς 
ενισχύσεων ήσσονος σημασίας διότι:
α. Είτε οι επιχειρήσεις έχουν λάβει και άλλες ενισχύσεις ήσσονος σημασίας από άλλους 
φορείς και συνολικά οι ενισχύσεις που έλαβαν σε περίοδο τριών ετών υπερβαίνουν το
 ποσό των 3.000,00 ή 100.000,00 ή 200.000,00 ευρώ σωρευτικά αναλόγως του τομέα
 δραστηριότητας.
β. Είτε οι εν λόγω επιχειρήσεις λόγω αντικειμένου εργασιών δεν μπορούν να 
ενταχθούν στο καθεστώς των ήσσονος σημασίας ενισχύσεων (π.χ. τομέας αλιείας). 
Αν για οποιαδήποτε από τις επιχειρήσεις της κατηγορίας αυτής απαιτηθεί
 οποιαδήποτε διευκρίνιση αυτή θα ζητηθεί από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. μέσω 
της Διεύθυνσης Ελέγχων από τη Μονάδα Ανταγωνισμού & Κρατικών Ενισχύσεων 
του Υπουργείου Ανάπτυξης & Ανταγωνιστικότητας.

Αναλυτικά η ΠΟΛ 1231 / 10-10-2013  εδώ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου