Τρίτη 5 Αυγούστου 2014

Οι προτάσεις της ΠΟΦΕΕ που κατατέθηκαν στην οικονοµική επιτροπή σχετικά με τις διατάξεις του πολυνοµοσχεδίου

Οι προτάσεις της ΠΟΦΕΕ που κατατέθηκαν στην οικονοµική επιτροπή σχετικά με τις διατάξεις του πολυνοµοσχεδίου

Ο Γ. Γραμματέας της Π.Ο.Φ.Ε.Ε. κος Καμπάνης Βασίλειος παραβρέθηκε στην Διαρκή επιτροπή Οικονομικών υποθέσεων της Βουλής και στην διαδικασία ακρόασης φορέων σχετικά με τις φορολογικού ενδιαφέροντος διατάξεις του πολυνομοσχεδίου : “Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας ,οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις” όπου και παρουσίασε τις θέσεις του κλάδου μας.
 
Παρακάτω παρουσιάζονται οι προτάσεις μας που κατατέθηκαν στην οικονομική επιτροπή.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΦΟΡΟΤΕΧΝΙΚΩΝ ΕΛΕΥΘΕΡΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΩΝ
Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
ΑΠ. ΑΝΑΤ. ΠΟΛ. ΠΡΩΤ. ΑΘΗΝΩΝ 2923/94 ΚΑΙ ΑΡ. ΚΑΤ. 545/4787/94
 
Ομιλία του Γενικού Γραμματέα Βασίλη Καμπάνη και προτάσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών επί του νομοσχεδίου: “Μέτρα στήριξης και ανάπτυξης της Ελληνικής οικονομίας ,οργανωτικά θέματα Υπουργείου Οικονομικών και άλλες διατάξεις” .

Η ΠΟΦΕΕ έχει εκφράσει την θέση ότι η σταθερότητα του φορολογικού συστήματος με χαμηλούς συντελεστές φορολόγησης εισοδήματος και Φ.Π.Α., αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ανάκαμψη της οικονομίας και την προσέλκυση επενδυτών. Δυστυχώς, τα τελευταία νομοσχέδια που κατατέθηκαν προς ψήφιση καταρτίστηκαν αποσπασματικά πρόχειρα, και ήρθαν στο ελληνικό Κοινοβούλιο με τη μορφή του κατ' επείγοντος χωρίς καμιά ουσιαστική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς. Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν η διαρκής μεταβολή διατάξεων και άρθρων με εγκυκλίους, αποφάσεις και τροπολογίες, ενώ για την πλήρη αποκατάσταση της ομαλής οικονομικής ζωής των επιχειρήσεων σε όρους φορολογικής συμμόρφωσης απαιτούνται ακόμη δεκάδες διευκρινίσεις και μεταβολές. Επί της ουσίας το φορολογικό σύστημα παραμένει δυσκίνητο, αναποτελεσματικό και πρόστιμολάγνο .

Θα προσπαθήσω μέσα στον λιγοστό χρόνο των τεσσάρων λεπτών να τοποθετηθώ σε όσο γίνεται περισσότερα θέματα.
 
Επί των άρθρων του πολυνομοσχεδίου .

Το παρόν πολυνομοσχέδιο έχει φορολογικό ενδιαφέρον στο πρώτο μέρος με τις ρυθμίσεις του Υποικο αλλα και στο τέλος όπου ασχολείται με το πόθεν έσχες, και στα άρθρα όπου υπάρχουν μείωση διοικητικών βαρών των επιχειρήσεων από τις δημοσιεύσεις στο ΦΕΚ και στο ΓΕΜΗ.

Όσο αφορά το ΓΕΜΗ η ΠΟΦΕΕ συμμετείχε μαζί με την ΓΣΕΒΕΕ στην επιτροπή μείωσης των διοικητικών βαρών των επιχειρήσεων του κλιμακίου του ΟΟΣΑ όπου και κατέθεσε προτάσεις πολλές από τις οποίες υιοθετήθηκαν και νομοθετήθηκαν. Επομένως μόνο θετικά μπορούμε να τις κρίνουμε εφόσον ήταν και θέσεις μας.

Όσο αφορά το πόθεν έσχες πάγια είναι η θέση της Π.Ο.Φ.Ε.Ε οτι πρέπει να υπάρξει καθολική, και δίκαιη λειτουργία του θεσμού , με έμφαση σε αυτούς που διαχειρίζονται κάθε μορφής εξουσία και δημόσιο χρήμα.
 

Μέρος Α

Άρθρο 1 διατάξεις ΦΠΑ
Αρκετές είναι οι νομοτεχνικές διορθώσεις και προσαρμογές τις οποίες δεν θα σχολιάσουμε θα επικεντρωθούμε στα κατά την άποψη μας ουσιώδη .

Άρθρο 1 παρ. 5
Στην παράγραφο 5 έχουμε κατάργηση της υποχρέωσης διακανονισμού ΦΠΑ, στην περίπτωση που ο φόρος που οφείλεται στην παράδοση επενδυτικών αγαθών κατά την προβλεπόμενη περίοδο διακανονισμού είναι μικρότερος από τον φόρο που αναλογεί στα εναπομείναντα έτη της περιόδου αυτής, σε εναρμόνιση με την ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ οδηγία . Θεωρούμε την διάταξη θετική διότι βοηθά τις επιχειρήσεις να κινούνται περισσότερο στην πραγματικότητα της καθημερινότητας αν και χρειάζεται προσοχή για τυχόν ακραίες διαστρεβλώσεις.

Άρθρο 1 παρ. 6
Επίσης θετικά κρίνεται ότι το δικαίωμα επιστροφής ΦΠΑ υφίσταται, ανεξάρτητα από την αιτία στην οποία οφείλεται η δημιουργία του πιστωτικού υπολοίπου. Με τη διάταξη αυτή ευθυγραμμίζεται πλήρως η εθνική νομοθεσία με τις διατάξεις του κοινοτικού δικαίου (οδηγία 2006/112/ΕΚ). '

Άρθρο 1 παρ. 8
Η ΠΟΦΕΕ ήταν η πρώτη που πρότεινε την κατάργηση της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ όταν ηλεκτρονικοποιήθηκαν οι διαδικασίες του ΦΠΑ και μαζί με την ΓΣΕΒΕΕ το πρότειναν στις επιτροπές μείωσης διοικητικών βαρών του ΟΟΣΑ . Σαφώς και την υιοθετούμε ως σωστή αλλά και περιμένουμε και άλλες παρόμοιες ενέργειες προς την κατεύθυνση των ελαφρύνσεων και της λιγότερης γραφειοκρατίας .

Άρθρο 1 παρ. 9
Δεν μπορούμε να μην πούμε καλά λόγια για την παράγραφο αυτή διότι θα απαλλάξει από τεράστιο χρηματοοικονομικό κόστος ίσως και από φυλακίσεις επιχειρηματιών που δεν εισέπρατταν το ΦΠΑ των τιμολογίων τους από τους ΟΤΑ και το λοιπό δημόσιο, ενώ ήταν αναγκασμένοι να το καταβάλλουν με προσαυξήσεις οδηγώντας τους πολλές φορές στην απόγνωση και στο λουκέτο. Πάγια είναι η θέση μας ότι το ΦΠΑ των τιμολογίων των επιχειρήσεων προς τον δημοσίον τομέα και τους φορείς του πρέπει να καταβάλλεται με μετρητά άμεσα η με τον τρόπο που αναφέρει η διάταξη . Πόσο δύσκολο ήταν μια τέτοια διάταξη να υπάρχει από χρόνια .

Άρθρο 1 παρ. 12
Στις εξουσιοδοτήσεις προς την Γενικό Γραμματέα περιλαμβάνεται και η επιμήκυνση η σμίκρυνση της φορολογικής περιόδου υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ . Ας ελπίσουμε ότι δεν θα δούμε μείωση της περιόδου των απλογραφικών βιβλίων από τρίμηνο σε δίμηνο ή μήνα, διότι κατά την γνώμη μας κάτι τέτοιο υποκρύπτει η διάταξη αυτή . Όπως λειτουργεί το σύστημα σήμερα θεωρούμε ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση και δεν νομίζω ότι η αλλαγή της περιόδου θα αποφέρει έσοδα περισσότερα από την ζημιά που θα προκαλέσει στις επιχειρήσεις.

Άρθρο 2 παρ.1
Αναστολή η απενεργοποίηση ΑΦ Μ.
Σαφώς και πρέπει να υπάρχει για περιπτώσεις απατεώνων και διακοπών οι οποίες χρονίζουν για λόγους καθαρά γραφειοκρατικούς , με αποτέλεσμα να συσσωρεύονται ανενεργά ΑΦΜ τα οποία δημιουργούν πρόβλημα στην μηχανογράφηση . Μέχρι εδώ όμως, φοβόμαστε ότι αν δεν μπουν όρια στον νόμο θα δούμε και θα ζήσουμε σκηνές κωμικοτραγικές οι οποίες αν έχουν αντίκτυπο και στις υποβαλλόμενες συγκεντρωτικές καταστάσεις θα είναι καταστροφή.
Η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι θα απενεργοποιείται η θα αναστέλλεται το ΑΦΜ ΣΕ ΠΟΙΝΙΚΑ ΚΟΛΑΣΙΜΕΣ παραβάσεις και όχι σε τυπικές παραβάσεις. Προτείνουμε το λεκτικό της παραγράφου της αιτιολογικής έκθεσης να μεταφερθεί στο κειμένου του νομού, ακόμη και αν με εξουσιοδοτική διάταξη θα υπάρξουν ερμηνευτικές εγκύκλιοι . Η θέση μας είναι πάντα να ξεκαθαρίζονται τα θέματα στο κείμενο του νόμου.

Άρθρο 2 παρ. 6
Και ερχόμαστε τώρα στην επίμαχη διάταξη που τόσο ταλαιπώρησε τον κλάδο.
Η φετινή υποβολή των δηλώσεων είχε πρωτοφανή αλλαγή διαδικασιών υποβολής (ηλεκτρονικές βεβαιώσεις κλπ ), Καθυστερημένη εγκύκλιο εφαρμογής του ν.4110,μικρό χρόνο υποβολής σε σχέση με τον νόμο ,από 01/02 το σύστημα άνοιξε 21/3 ενώ η λήξη από 30/6 δεν μετατέθηκε αντίστοιχο χρονικού διάστημα ,πέντε ημέρες μόνο για την υποβολή εμπροθέσμων τροποποιητικών από 60 ημέρες που ανέφερε η απόφαση, πολλές ημέρες χαμένες από δυσλειτουργία του συστήματος, προβλήματα στην υποβολή βεβαιώσεων από το δημόσιο και άπειρα αλλά πρακτικά προβλήματα που μόνο ο κλάδος μας που τα έζησε γνωρίζει .

Όλος ο κλάδος μέσα σε λιγότερο από τέσσερις μήνες κατάφερε την υποβολή και εκκαθάριση 5.850.000 εκατομμύριων φορολογικών δηλώσεων και την συμπλήρωση των δύσκολων και εξαιρετικά χρονοβόρων στην συμπλήρωση στοιχείων του Ε9 για τον έγκαιρο υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ .

Ένας ολόκληρος Κλάδος κατόρθωσε μέσα σε αυτές τις αντίξοες συνθήκες , από21/3 - 14/7 όχι μόνο να υποβάλλει σχεδόν το σύνολο των δηλώσεων και λοιπών υποχρεώσεων αλλά να ξεκινήσει και να θέσει σε λειτουργία τον περιβόητο νόμο 4172 με τις παρακρατήσεις του κάτω από τον πέλεκυ του νέου 4174 με τα περίφημα πρόστιμα του.

Η ΠΟΦΕΕ συμφωνεί με την ρύθμιση της παραγράφου 6 και ζητά να συμπληρωθεί από την επιτροπή με τον μη καταλογισμό της προσαύξησης του 1% για τις χρεωστικές και του διοικητικού προστίμου εώς 100 € για όσες δηλώσεις κατατεθούν έως την 20/08/2014.

Στην Ομοσπονδία μας πιστεύουμε ότι δεν πρέπει να υπάρχουν παρατάσεις ,αλλά ο προγραμματισμός κάθε έτους να γίνεται σε συνεννόηση με τον κλάδο μας έγκαιρα, εφόσον είμαστε εμείς που υλοποιούμε τις αποφάσεις για την δημοσιονομική πολιτική , το σύστημα και οι εφαρμογές να ανοίγουν εγκαίρως και να υπάρχει αρκετός χρόνος για τις ηλεκτρονικές υποβολές των υποχρεώσεων.
Γνωρίζοντας ότι είμαι εκτός θέματος και νομοσχεδίου , τι να προλάβεις άλλωστε σε 4 λεπτά να πεις , αυτά που θα αναφερθούν ενδεικτικά αποσπασματικά και επί τροχάδην ενδιαφέρουν όλες τις ΜΜΕ και θα θέλαμε τόσο σαν ΠΟΦΕΕ όσο και σαν ΓΣΕΒΕΕ να δούμε στο παρόν σχέδιο νόμου να περιέχονται διατάξεις που θεωρούμε ότι είναι αναγκαίες για την επιβίωση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων οι οποίες αποτελούν την ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας . Βέβαια όπως διαφαίνεται θα μείνουν μονό με τα κόκαλα έχοντας φαγωθεί οι σάρκες τους στο χρονικό αυτό διάστημα της φόροκαταιγίδας .

Θα ήθελα να σας γνωστοποιήσω κάποια από τα φλέγοντα θέματα που πρέπει να διορθωθούν άμεσα και πρέπει εσείς να τα δρομολογήσετε.

1. Η υποχρέωση συλλογής των αποδείξεων θα πρέπει να ισχύσει για όλους τους φορολογουμένους και όχι μόνο για τους μισθωτούς ως μέτρο διαμόρφωσης αφορολόγητου . Περισσότερα χάνει το δημόσιο από την μη απαίτηση έκδοσης απόδειξης (ΦΠΑ και φόρος του εκδότη της απόδειξης), από αυτά που εισπράττει από την κατάργηση του αφορολογήτου .

2. Σε σχέση με την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων της χρήσης του 2014 που θα υποβληθούν μέχρι 30/04/2015 έχουμε να πούμε ότι είναι φύσει αδύνατον να υλοποιηθεί η παραπάνω προθεσμία όχι γιατί δεν θα είμαστε εμείς έτοιμοι , αλλά δεν θα είναι έτοιμη η ΓΓΠΣ όπως μας δήλωσε και ο Γενικός Γραμματέας της και δεν είναι δυνατόν οι φορολογικές δηλώσεις των φυσικών προσώπων να λήγουν νωρίτερα από των νομικών προσώπων. Η πρόταση μας για λήξηυποβολής την 30/06/2015 είναι ρεαλιστικότατη . Πρέπει άμεσα να γίνει νομοθετική ρύθμιση του θέματος και να παραμείνει για όλα τα υπόλοιπα έτησταθερή με ανοικτό το σύστημα όμως , από 01/02 κάθε έτους .

3. Μείωση του φορολογικού συντελεστή του 26% . Είναι άδικο να επιβάλλεται φόρος σε πολύ χαμηλά εισοδήματα ή ακόμα και μηδενικά μέσω φορολόγησης με 26 % των ποσών των τεκμηρίων. Επιπλέον ο φορολογικός συντελεστής 26% από το πρώτο ευρώ δεν αφήνει κανένα περιθώριο ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας και επομένως τόνωσης της απασχόλησης. Σημειώνεται ότι για τις επιχειρήσεις που τηρούν Ρ κατηγορίας βιβλία ο συνολικός φόρος ανέρχεται στο 33% μεσοσταθμικά (26% & 10% στη διανομή).

4. Διόρθωση της νομοθετικής διάταξης που αφορά τις εταιρείες όπου με την υποχρεωτική διανομή σε όλες της μορφές εταιρειών ο συντελεστής φορολόγηση πλέον ανεβαίνει στο ποσοστό του 33% περίπου .

5. Παράλληλα, προτείνεται η άμεση καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, η οποία θα συμβάλλει σημαντικά στην ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών και στην εμπέδωση της θεσμικής εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων, λογιστικών γραφείων και φορολογικών αρχών. Σημαντικό επίσης θέμα είναι και η ολοκλήρωση της πιστοποίησης των Λογιστών Φοροτεχνικών , σύμφωνα με τον νόμο, μέσα από απλές διαδικασίες ουσίας και όχι εξετάσεων.

6. Σχετικά με την αναπροσαρμογή των προστίμων για κάθε γενική φορολογική παράβαση στο ύψος των 2.500 €, τόσο στην περίπτωση τήρησης απλογραφικών όσο και διπλογραφικών βιβλίων, θεωρούμε ότι η ποινή αυτή είναι εξοντωτική και δυσανάλογα μεγάλη για τις μικρές επιχειρήσεις. Πάγια θέση μας είναι ότι στη διαδικασία επιβολής συμμόρφωσης θα πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας και να λαμβάνεται υπόψη η βαρύτητα της κάθε παράβασης. Τα πρόστιμα πρέπει να αφορούν ξεκάθαρα ουσιώδη παράβαση των φορολογικών κανονισμών, οι οποίοι να είναι σαφείς και διακριτοί.

7. Θα πρέπει να γίνει απόλυτα σαφής η διαδικασία και οι τεχνικές του έμμεσου προσδιορισμού της φορολογητέας ύλης. Σε αντίθετη περίπτωση, ο προσδιορισμός εναπόκειται στην κρίση του εκάστοτε φορολογικού υπαλλήλου, το οποίο πιθανότατα θα δημιουργήσει προβλήματα στην όλη διαδικασία. Πρέπει να προσδιοριστούν σαφείς κανόνες εμπλοκής και ελέγχου.

8. Αναπροσαρμογή του φόρου για τη μεταβίβαση επιχειρήσεων μεταξύ συγγενών α' βαθμού για λόγους συνταξιοδότησης. Σήμερα πολλοί επιχειρηματίες είναι εγκλωβισμένοι, δεν πληρώνουν εισφορές, δεν μπορούν να συνταξιοδοτηθούν εξ αιτίας αυτού του στρεβλού καθεστώτος. Παράλληλα, νέοι επιχειρηματίες αποτρέπονται από την ανάληψη της οικογενειακής επιχείρησης.

9. Οι τριμηνιαίες συγκεντρωτικές καταστάσεις τιμολογίων φέτος και οι από 01/01/2015 χρειάζονται όριο υποβολής 300,00 €, και οπωσδήποτε την μη επιβολή προστίμων στην περίπτωση τροποποιήσεων εντός του έτους.

10. Σε κάθε περίπτωση τα πρόστιμα του νέου ΚΦΔ πρέπει να ξανασυζητηθούν . Εξακολουθούν και είναι εξωφρενικά. Για παράδειγμα στην περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής του παρακρατούμενου φόρου, θα πρέπει να καταργηθεί η ρύθμιση που προβλέπει επιπλέον πρόστιμο με το ισόποσο του φόρου (άρθρο 59 ΚΦΔ ) . Ο νέος ΚΦΔ ήδη έχει καταντήσει εργοστάσιο προστίμων.

11. Θα πρέπει να εξαιρεθούν από την υποβολή φακέλου τεκμηρίωσης ενδοομιλικών συναλλαγών όλες οι επιχειρήσεις που τηρούν απλογραφικά βιβλία. Το κόστος είναι δυσανάλογα μεγάλο για τις μικρές επιχειρήσεις και τα αποτελέσματα αμφίβολα.

12. Το ΦΠΑ των οικοδομικών επιχειρήσεων με άδειες από το 2006 ΔΕΝ πρέπει να καταβληθεί δεύτερη φορά μέσα από τις διαδικασίες αυτοπαράδοσης, οι οποίεςμεταφέρθηκαν για 31/12/2014. Η οικοδομή έχει υποφέρει και υποφέρει πολλά ακόμη, για να αντέξει και τέτοιο κόστος πληρωμής ποσών ΦΠΑ μέσα από το τρικ της αυτοπαράδοσης για δεύτερη φορά.

13. Είναι απαραίτητη η διευκρίνιση, - με απλοποίηση-, των «νομικών μέτρων» στην διάταξη για την απόσβεση των επισφαλών απαιτήσεων του 4172/2013 εγκαίρως για να ξέρουν οι επιχειρήσεις πως θα ενεργήσουν μέχρι τέλος του έτους.

14. Μεσοπρόθεσμα, θα πρέπει να υπάρξει καθολική σταδιακή μείωση των συντελεστών ΦΠΑ (έστω και 1%). Το παράδειγμα της μείωσης στο ΦΠΑ εστίασης απέδειξε ότι χαμηλότεροι συντελεστές μπορούν να προκαλέσουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα (σε αντίθεση με την εξίσωση στο φόρο πετρελαίου).

Τονίζουμε επίσης ότι για την αποτελεσματικότερη παραγωγή μέτρων πολιτικής είναι απαραίτητη η διαρκής διαβούλευση μεταξύ του Υπουργείου, της Π.Ο.Φ.Ε.Ε μαζί με τους κοινωνικούς εταίρους και παραγωγικούς φορείς ώστε να προλαμβάνονται οι αστοχίες και να προωθούνται δικαιότερες και αποτελεσματικότερες λύσεις.

 
Για την Π.Ο.Φ.Ε.Ε.
  http://www.e-forologia.gr/cms/viewContents.aspx?id=162834&utm_source=dlvr.it&utm_medium=facebook

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου