Τρίτη 23 Ιουλίου 2013

Θα μειωθούν οι φόροι αν πετύχει το εγχείρημα του ΦΠΑ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ | ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΥΡΑΓΑΝΗΣ

Θα μειωθούν οι φόροι αν πετύχει το εγχείρημα του ΦΠΑ

Θα μειωθούν οι φόροι αν πετύχει το εγχείρημα του ΦΠΑ
Γιώργος Μαυραγάνης, υφυπουργός Οικονομικών
Aρχή για νέες μειώσεις φόρων σε επιχειρήσεις και μισθωτούς - συνταξιούχους αποτελεί ο ΦΠA στην εστίαση. Aν πετύχουμε το στοίχημα με τον ΦΠA, τότε ανοίγει ο δρόμος για φορολογικές ελαφρύνσεις, επισημαίνει ο υφυπουργός Oικονομικών Γιώργος Mαυραγάνης σε συνέντευξή του στην «HτΣ». O υφυπουργός δηλώνει κατηγορηματικά ότι «πρέπει να κερδίσουμε το στοίχημα των χαμηλότερων φόρων», τονίζοντας ότι η μείωση του ΦΠA στην εστίαση από 23% σε 13% για πέντε μήνες θα κρίνει τη συνέχεια. O Γ. Mαυραγάνης επισημαίνει ότι ο νέος Eνιαίος Φόρος Aκινήτων θα εφαρμοστεί από το 2014 , προαναγγέλλει ότι τα τεκμήρια διαβίωσης θα καταργηθούν με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου και ξεκαθαρίζει ότι δεν θα αλλάξει ο δημόσιος χαρακτήρας των φορολογικών ελέγχων.
Συνέντευξη στη Mαρία Bουργάνα
Ο επιχειρηματικός κόσμος ζητά ανταγωνιστικούς φορολογικούς συντελεστές. Μετά την προσωρινή μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση ανοίγει ο δρόμος για τη μείωση των φορολογικών συντελεστών στις επιχειρήσεις, αλλά και για τα φυσικά πρόσωπα;
Πραγματικά πρέπει να κερδίσουμε το στοίχημα των χαμηλότερων φόρων. Ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος δεν έχει δημοσιονομικές επιπτώσεις γιατί τα σχετικά θέματα με τους φορολογικούς συντελεστές αποφασίστηκαν και εφαρμόστηκαν με τον νόμο του Ιανουαρίου. Πρέπει να τονίσουμε ότι τον Ιανουάριο θεσπίσθηκε ελάφρυνση για μισθωτούς και συνταξιούχους μέχρι ενός ποσού ετησίως, μειώθηκε ο ανώτατος συντελεστής μισθωτών και συνταξιούχων από 45% σε 42%, μειώθηκε ο φόρος στα μερίσματα από 25% σε 10% και με τον νέο Κώδικα μειώνεται από το 2014 και ο φόρος υπεραξίας κεφαλαίου από 20% σε 15%. Επίσης μειώσαμε το παλιό ΕΕΤΗΔΕ αντικαθιστώντας το με το νέο ΕΕΤΑ και η μείωση ήταν 15%. Το πιο σημαντικό είναι ότι προχωρήσαμε και στη μείωση του ΦΠΑ εστίαση από 23% στο 13% για πέντε μήνες. Εδώ βρίσκεται η μεγάλη πρόκληση για όλους μας. Εφόσον επιτύχουμε μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση που αυτόματα συνεπάγεται αύξηση εσόδων και διαρκή και σταθερή δημοσιονομική ισορροπία τότε θα μπορέσουμε να εξετάσουμε τη μείωση συντελεστών φόρου όπου αυτό κρίνεται αναγκαίο. Για παράδειγμα η φορολογία των επιχειρήσεων αποτελεί στόχο να μειωθεί, αλλά επίσης είναι στο χέρι μας να επιτύχουμε στο εγχείρημα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση έτσι ώστε το μέτρο να μην έχει πεντάμηνη ισχύ, αλλά να ισχύσει σε μόνιμη βάση. Βεβαίως και στα φυσικά πρόσωπα θα μπορούσαμε να εξετάσουμε υπό το πλαίσιο που σας ανέφερα ενδεχόμενες μειώσεις κυρίως σε μισθωτούς και συνταξιούχους. Όσον αφορά τους συντελεστές στις επιχειρήσεις ο πρωθυπουργός έχει αναφέρει ότι ο τελικός στόχος είναι το 15%. Όμως επαναλαμβάνω ότι πρέπει να κερδίσουμε το στοίχημα των χαμηλότερων φόρων με συστράτευση όλων και πάνω απ' όλα με την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας μας για να πετύχουμε πρώτα στο εγχείρημα της μείωσης του ΦΠΑ στην εστίαση.
Ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος που ψηφίστηκε από τη Βουλή προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και δέχθηκε τα «πυρά» του επιχειρηματικού κόσμου. Ο ΣΕΒ ασκώντας ιδιαίτερα σκληρή κριτική έκανε λόγο για προχειρότητα υποστηρίζοντας ότι από τις διατάξεις του νέου Κώδικα απουσιάζει παντελώς η αναπτυξιακή διάσταση. Θα υπάρξει νέα παρέμβαση με φορολογικά αναπτυξιακά κίνητρα και προς ποια κατεύθυνση;
Ο νέος Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος είναι ένα απλό περιεκτικό και συνοπτικό κείμενο, το οποίο επιτρέπει σε πολίτες και επιχειρηματίες να κατανοήσουν πλήρως τις διατάξεις και κατά συνέπεια να νιώθουν ασφαλείς με την φορολογική διοίκηση. Ίσως κάποιοι δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη τη σημασία αυτής της απλοποίησης. Και όμως το γεγονός ότι ο νέος ΚΦΕ είναι πολύ περιορισμένος σχεδόν μισός από τον παλιό παρόλο που ενσωματώνει όλες τις ουσιαστικές φορολογικές διατάξεις και περιλαμβάνει επίσης τρεις ευρωπαϊκές οδηγίες που προστίθενται είναι πάρα πολύ περιορισμένος. Θα ήθελα στο σημείο αυτό να αναφέρω ορισμένα από τα καινοτόμα σημεία που εισάγει ο νέος κώδικας και τα οποία μπορούν να αποτελέσουν βοηθό στην περαιτέρω ανάπτυξη των επιχειρήσεων και να διευκολύνουν τις δραστηριότητές τους. Για παράδειγμα η επιχειρηματική δραστηριότητα φορολογείται με τον ίδιο τρόπο ανεξάρτητα αν ασκείται ατομικά ή εταιρικά και για πρώτη φορά η ατομική επιχείρηση εκπίπτει όλες τις δαπάνες που εξέπιπταν τα νομικά πρόσωπα, πράγμα που είναι σε όφελος των ατομικών επιχειρήσεων. Επίσης ξεκαθαρίζει το τοπίο στις επιχειρηματικές δαπάνες. Εκπίπτουν όλες οι ασφαλιστικές εισφορές, που η εταιρεία καταβάλει υποχρεωτικά από το νόμο και για την ίδια και για τους εταίρους. Εισάγονται επίσης χαρακτηριστικά που καθιστούν μια επιχειρηματική δαπάνη εκπιπτόμενη από τα ακαθάριστα έσοδα, κάτι που μέχρι προκαλούσε αμφισβητήσεις που λύνονταν από τη διοικητική πρακτική και τη Νομολογία, ενώ για πρώτη φορά αναφέρονται στο νόμο οι δαπάνες εκείνες που δεν εκπίπτουν. Επίσης αποσαφηνίζονται οι παροχές σε είδος. Ενισχύεται η ιδιωτική ασφάλιση εργαζομένων στις επιχειρήσεις ως βοηθητικός πυλώνας της δημόσιας ασφάλισης και απλοποιείται η παροχή των αυτοκινήτων που με το προηγούμενο καθεστώς είχε προκαλέσει σοβαρές στρεβλώσεις και ζημίες στην αγορά του αυτοκινήτου.
Τέλος καθιερώνονται απλοί και λειτουργικοί κανόνες για τις αποσβέσεις των παγίων, ενώ παράλληλα εισάγεται ένας νέος και απλός τρόπος διαγραφής των επισφαλών απαιτήσεων προσαρμοσμένος στις ανάγκες της αγοράς.
Όσον αφορά τα κίνητρα θα υπάρξει κωδικοποίηση και θα ενσωματωθούν τα φορολογικά κίνητρα στον Κώδικα, το φθινόπωρο, έτσι ώστε να έχουν απαριθμηθεί και να γνωρίζει ο επενδυτής τους ξεκάθαρους κανόνες όσον αφορά στον τομέα αυτό. Θα κωδικοποιηθούν τα υφιστάμενα κίνητρα και αν χρειάζεται κάποια παρέμβαση αυτή θα εξεταστεί προκειμένου να αποφανθούμε για την υλοποίησή της.
Η τρόικα έχει εκφράσει αρκετές επιφυλάξεις για το σχέδιο επιβολής του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων από το 2014. Το σχέδιο θα εφαρμοστεί από το επόμενο έτος σε όλα τα ακίνητα ή θα διατηρηθεί και το 2014 το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων που επιβάλλεται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος;
Ο στόχος είναι από το 2014 να έχουμε έναν ενιαίο φόρο ακινήτων. Στις πρόσφατες συζητήσεις με την τρόικα έχουν αναλυθεί οι παράμετροι της φορολογίας ακινήτων και το φθινόπωρο θα είμαστε έτοιμοι να προχωρήσουμε στη θεσμοθέτηση ενός νέου φόρου ακινήτων. Για το σκοπό αυτό το υπουργείο Οικονομικών συγκρότησε επιτροπή, η οποία και θα εξετάσει και το πώς ακριβώς θα εφαρμοστεί από πλευράς διαδικασίας ο νέος φόρος ακινήτων το 2014. Η δουλειά που έχει γίνει μέχρι σήμερα μας επιτρέπει να είμαστε σε θέση το φθινόπωρο να έχουμε ολοκληρώσει όλες εκείνες της αναγκαίες προϋποθέσεις για να θεσμοθετηθεί και να εφαρμοστεί από το 2014 ο νέος φόρος.
Οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων θα ισχύσουν από την 1η Ιανουαρίου 2014 ή σκέφτεστε να αναβάλλετε την αναπροσαρμογή τους; Εξετάζετε το ενδεχόμενο μείωσης του φόρου μεταβίβασης στις αγοραπωλησίες των ακινήτων;
Όπως γνωρίζετε έχει συσταθεί μία επιτροπή με απόφαση του υπουργού Οικονομικών, η οποία εξετάζει την μόνιμη διαδικασία για την αναθεώρηση των αξιών των ακινήτων. Αναμένουμε πολύ σύντομα το πόρισμα για να εξετάσουμε τη διαδικασία αυτή η οποία θα αποτελεί τον τρόπο αναθεώρησης των αξιών. Με βάση το πόρισμα της Επιτροπής και τη διαδικασία που θα προτείνει θα μπορέσουμε στο μέλλον να αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα που πολλές φορές δημιουργείται με τις αντικειμενικές αξίες.
Το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο σε πρόσφατη έκθεσή του συστήνει τη δημιουργία ιδιωτικής φορολογικής και φοροεισπρακτικής υπηρεσίας ως έσχατο μέτρο εφόσον δεν αποδώσουν οι προσπάθειες εκσυγχρονισμού του φορολογικού μηχανισμού. Θα δούμε ιδιώτες στις εφορίες;
Η επιβολή και η είσπραξη των φόρων είναι έκφραση δημόσιας εξουσίας και σε όλες τις χώρες του κόσμου αυτή εκτελείται από τη φορολογική διοίκηση. Αυτός είναι ο λόγος που γίνεται μία συντονισμένη προσπάθεια από το υπουργείο Οικονομικών και από τον ανεξάρτητο Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων για την αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό της φορολογικής διοίκησης. Η προσπάθεια αυτή με την ενίσχυση του ελεγκτικού μηχανισμού και με την καλύτερη εκπαίδευσή του και οργάνωσή του αποτελούν την εγγύηση αν θέλουμε να αποδείξουμε ότι το σύστημα μπορεί να επιτύχει και να είναι αποτελεσματικό. Συνεπώς ο δημόσιος χαρακτήρας των φορολογικών ελέγχων δεν πρόκειται να αλλάξει.
Την ερχόμενη εβδομάδα θα καταθέσετε το νομοσχέδιο για τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών. Ποιες αλλαγές φέρνει;
Στο ελληνικό φορολογικό σύστημα είχαμε ένα μεγάλο πρόβλημα: σε ουσιαστικές διατάξεις είχαμε εντάξει και διατάξεις σχετικές με τη διαδικασία. Αυτός ήταν και ο λόγος που επελέγη να προχωρήσουμε στη σύνταξη δύο διαφορετικών κωδίκων, που θα διαχωρίζουν τα θέματα αυτά. Ο νέος Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας («ΚΦΔ») θα ενοποιεί σ' ένα ενιαίο, λειτουργικό και εύχρηστο νομοθέτημα τις διαδικαστικές φορολογικές διατάξεις, οι οποίες μέχρι σήμερα ήταν διάσπαρτες και αποσπασματικές με αποτέλεσμα ένα πολυδαίδαλο πλαίσιο που όλοι γνωρίζουμε.
Ο ΚΦΔ θα εκτείνεται σε όλο το πεδίο της φορολογικής διαδικασίας, περιλαμβάνοντας και τα πρόστιμα, αλλά δεν θα περιλαμβάνει ποινικές διατάξεις, οι οποίες θα αξιολογηθούν και ενταχθούν σε ξεχωριστή ειδική ποινική νομοθεσία. Κεντρικό ρόλο στη φορολογική διαδικασία έχουν η Φορολογική Διοίκηση, η οποία αντιμετωπίζεται πλέον ενιαία, και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εσόδων. Προσπάθεια μας είναι οι κατακερματισμένες αρμοδιότητες και η αποσπασματικότητα στην εφαρμογή αυτής της νομοθεσίας να μην συνεχιστούν.
Έχετε δηλώσει ότι με την δημιουργία του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου θα καταργηθούν τα τεκμήρια διαβίωσης. Το 2014 θα είναι το τελευταίο έτος «ζωής» των τεκμηρίων διαβίωσης;
Ήδη έχει συσταθεί επιτροπή για τη μελέτη του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου. Στόχος είναι να υπάρχει σαφής εικόνα για τους φορολογούμενους και πιστεύω ότι όταν γίνει δυνατό να ολοκληρώσουμε αυτή την προσπάθεια τότε όπως έχω δηλώσει θα είμαστε σε θέση να καταργήσουμε τα τεκμήρια, τα οποία δεν θα μας είναι πλέον χρήσιμα.
Όσο πιο γρήγορα επιτύχουμε αυτή τη διαδικασία χτισίματος του ηλεκτρονικού περιουσιολογίου τόσο πιο γρήγορα θα μπορέσουμε να εξετάσουμε την κατάργηση των τεκμηρίων. Πιστεύω ότι μετά και τα συμπεράσματα της Επιτροπής μέσα στο 2013 θα είμαστε έτοιμοι να υιοθετήσουμε τις κατευθύνσεις ώστε να γίνει η απαραίτητη προετοιμασία και να δρομολογηθούν οι αντίστοιχες δράσεις για το 2014.
Ειδικές διατάξεις
Θωρακίζουμε τη φορολογική νομοθεσία
Τι αλλάζει στο σύστημα προστίμων και ποινών για τα αδικήματα της φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου; Θα λάβετε και νέα μέτρα για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής;
Αφενός για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής ήδη ενισχύσαμε και θα έλεγα θωρακίσαμε τη φορολογική μας νομοθεσία με ειδικές διατάξεις που ενσωματώθηκαν στη φορολογία εισοδήματος, όπως είναι οι διατάξεις για την πραγματική διοίκηση των επιχειρήσεων και οι διατάξεις για τις ελεγχόμενες αλλοδαπές επιχειρήσεις. Επίσης στόχος είναι ποινικές διατάξεις οι οποίες δεν είναι στην κατεύθυνση της σωστής αντιμετώπισης του φαινομένου της φοροδιαφυγής να εξεταστούν με σκοπό την αναθεώρησή τους. Για παράδειγμα σε περιπτώσεις εκτεταμένης και συστηματικής φοροδιαφυγής μεγάλων ποσών εξετάζεται η επίλυση της υπόθεσης από φορολογικής πλευράς να μην αίρει και τον αξιόποινο χαρακτήρα της πράξης. Συνεπώς υπάρχει πλέον ένα πλέγμα από διατάξεις, τις οποίες έχουμε υιοθετήσει και προσθέτω στο σημείο αυτό και τις έμμεσες τεχνικές ελέγχου ένα σύστημα όπου εφαρμόζεται σε πάρα πολλές χώρες, το οποίο πλέγμα θα μας βοηθήσει στην αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση των φαινομένων της φοροδιαφυγής και της φοροαποφυγής. Αναφορικά με την επιβολή προστίμων σκοπός είναι η εκλογίκευση των διαφόρων προσαυξήσεων και προστίμων, η ενοποίησή τους όπου είναι δυνατόν έτσι ώστε να υπάρχει ένας εξορθολογισμός και να είναι ρεαλιστική η προοπτική είσπραξής τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου