Δευτέρα 22 Ιουλίου 2013

Απαντήσεις για τις δαπάνες μισθοδοσίας, τα εταιρικά αυτοκίνητα και το εισόδημα από εταιρικά οχήματα στελεχών

Απαντήσεις για τις δαπάνες μισθοδοσίας, τα

 εταιρικά αυτοκίνητα και το εισόδημα από 

εταιρικά οχήματα στελεχών

Απαντήσεις για τις δαπάνες μισθοδοσίας, τα εταιρικά αυτοκίνητα και το εισόδημα από εταιρικά οχήματα στελεχών



Α. Αναγνώριση δαπανών μισθοδοσίας.
Πριν μερικές εβδομάδες παραθέσαμε την θέση μας, διαμέσου άρθρου του συνεργάτη μας 
Γιώργου Κορομηλά στο περιοδικό Λογιστική PROSVASIS, για το θέμα της αναγνώρισης των δαπανών
 μισθοδοσίας σε περίπτωση που δεν έχουν εξοφληθεί οι ασφαλιστικές εισφορές. Σήμερα σας παραθέτουμε
 και την επίσημη θέση του υπουργείου, που μας επιβεβαιώνει:
Αρ. πρωτ.: Δ12Β 1105666 ΕΞ 1.7.2013
Έκπτωση δαπανών μισθοδοσίας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 2238/1994
ΘΕΜΑ: Έκπτωση δαπανών μισθοδοσίας με βάση τις διατάξεις του άρθρου 31 του ν. 2238/1994.
ΣΧΕΤ: Η από 3/6/2013 αίτησή σας.
Απαντώντας στη σχετική αίτησή σας, αναφορικά με το πιο πάνω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
1. Σύμφωνα με τις διατάξεις της υποπερ. αα' της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν. 2238/1994, όπως 
ισχύουν μετά την τροποποίηση τους με την παρ. 13 του άρθρου 3 του ν. 4110/2013, το καθαρό εισόδημα των επιχειρήσεων που τηρούν βιβλία με την απλογραφική ή διπλογραφική μέθοδο, εξευρίσκεται λογιστικώς με
 έκπτωση από τα ακαθάριστα έσοδά τους, μεταξύ άλλων δαπανών, των εξόδων μισθοδοσίας και αμοιβής
 του προσωπικού, εφόσον έχουν καταβληθεί ή βεβαιωθεί οι ασφαλιστικές εισφορές υπέρ του Ι.Κ.Α. ή άλλου 
ασφαλιστικού οργανισμού, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της κατάστασης φορολογικής αναμόρφωσης
 που προβλέπεται από την παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 2873/2000, εκτός αν από την κείμενη νομοθεσία 
προβλέπεται μερική ή ολική απαλλαγή από την υποχρέωση για την καταβολή εισφορών.
2. Με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 1 του ν.2972/2001 ορίζεται, ότι κάθε εργοδότης, που απασχολεί
 πρόσωπα που υπάγονται στην ασφάλιση του Ιδρύματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων (Ι.Κ.Α.) ή στην ασφάλιση 
των φορέων ή των κλάδων και λογαριασμών των οργανισμών κοινωνικής πολιτικής τις εισφορές των οποίων
 εισπράττει ή συνεισπράττει το Ι.Κ.Α., υποχρεούται να υποβάλλει και να διαφυλάσσει Αναλυτική Περιοδική
 Δήλωση (Α.Π.Δ.)
. Επίσης, με τις διατάξεις του άρθρου 14 και 20 του ν.4075/2012 ορίζεται, ότι οι Α.Π.Δ. υποβάλλονται μέσω
 διαδικτύου από την 1η έως την τελευταία ημέρα του μήνα που έπεται του ημερολογιακού μήνα απασχόλησης, ανεξαρτήτως του αριθμού μητρώου.
3. Επίσης, με τις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν.2972/2001, οι Α.Π.Δ., οι οποίες υποβάλλονται 
νια διαστήματα μισθολογικών περιόδων, για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί οι οφειλόμενες ασφαλιστικές
 εισφορές, θεωρούνται ως μη υποβληθείσες και επιβάλλεται η πρόσθετη επιβάρυνση που προβλέπεται
 από τη διάταξη της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 7 του ν.2972/2001.
4. Περαιτέρω, με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 16 του ν.4075/2012 και της παρ. 3 του άρθρου 26 του
 α.ν. 1846/1951, όπως ισχύουν μετά την αντικατάσταση της τελευταίας με το άρθρο 20 του ν.4075/2012 ορίζεται, 
ότι οι εισφορές καταβάλλονται σε πιστωτικά ιδρύματα και στα ΕΛΤΑ μέχρι την πέμπτη για τις δημόσιες υπηρεσίες
 εργάσιμη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν εντός του οποίου παρασχέθηκε η εργασία ή υπηρεσία.
5. Εξάλλου, με το άρθρο 17 του ν.4075/2012 ορίζεται, ότι εντός του επομένου του μήνα υποβολής
 των Α.Π.Δ. διενεργείται μηχανογραφικός έλεγχος σύγκρισης δηλωθεισών και καταβληθεισών εισφορών 
για κάθε προηγούμενη μισθολογική περίοδο. Ο έλεγχος δηλωθέντων - καταβληθέντων καθιερώνεται
 υποχρεωτικά ως τυπική ελεγκτική διαδικασία και ολοκληρώνεται εντός του μεθεπόμενου αυτού της
 απασχόλησης μήνα. Εάν από τη διενέργεια του ελέγχου αυτού, προκύψει ότι δεν έχουν καταβληθεί στο 
σύνολο τους οι εισφορές που δηλώθηκαν στην Α.Π.Δ. τότε εκδίδεται Πράξη Επιβολής Εισφορών (Π.Ε.Ε.) 
σε βάρος του υπόχρεου εργοδότη, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 11 του άρθρου 26 του α.ν. 1846/1951,
 όπως ισχύουν μετά την αντικατάσταση τους με την παρ. 2 του άρθρου 60 του ν. 2676/1999.
6. Περαιτέρω, όπως έχει γίνει δεκτό από τη Διοίκηση, με δεδομένο ότι, η μοναδική διαδικασία μέσω της
 οποίας βεβαιώνονται ή καταλογίζονται από το Ι.Κ.Α. οι μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές από εργοδότες
 αποτελεί η σύνταξη Πράξεων Επιβολής Εισφορών (Π.Ε.Ε.), σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 11 του άρθρου 
26 του α.ν. 1846/1951, κατόπιν διενέργειας ελέγχου από τους εντεταλμένους υπαλλήλους του Ι.Κ.Α., προκύπτει
, ότι για τις επιχειρήσεις (εργοδότες) που έχουν υποβάλλει τις Α.Π.Δ. αλλά δεν έχουν καταβάλλει τις αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές και δεν έχουν συνταχθεί σχετικές Π.Ε.Ε., δεν υπάρχει βεβαίωση και επομένως, δεν μπορούν 
να εκπέσουν τη δαπάνη μισθοδοσίας από τα ακαθάριστα έσοδά τους, κατ' εφαρμογή των διατάξεων της
 υποπερ. αα' της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 31 του Κ.Φ.Ε. (σχετ. τα αριθμ. 1024099/10325/Β0012/9.7.2007
 και 1076031/10854/Β0012/13.9.2007 έγγραφά μας, καθώς και το Ε40/48/27.2.2007 έγγραφο 
της Δ/νσης Ασφάλισης - Εσόδων του ΙΚΑ).
7. Από τα ανωτέρω προκύπτει, ότι προκειμένου για την έκπτωση των δαπανών μισθοδοσίας
 από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων με βάση τις διατάξεις της υποπερ. αα' της περ. α'
 της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν.2238/1994, η βεβαίωση ή καταβολή των ασφαλιστικών εισφορών
 ειδικά προς το Ι.Κ.Α., διαπιστώνεται είτε με το αποδεικτικό κατάθεσης στο οικείο πιστωτικό ίδρυμα
 ή στα ΕΛΤΑ είτε με την εκδοθείσα Π.Ε.Ε. του άρθρου 17 του ν.4075/2012, εφόσον συντρέχει περίπτωση
 μη καταβολής στο σύνολο τους των εισφορών που δηλώθηκαν στις Α.Π.Δ.
Επομένως, οι Α.Π.Δ για τις οποίες δεν υπάρχει αντίστοιχη βεβαίωση ή καταβολή με βάση τα ανωτέρω,
 οι οποίες εξάλλου δεν θεωρούνται υποβληθείσες εάν δεν έχουν καταβληθεί οι οφειλόμενες ασφαλιστικές
 εισφορές (παρ. 3 του παρόντος), δεν αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο για την εκπλήρωση των
 προϋποθέσεων της υποπερ. αα' της περ. α' της παρ. 1 του άρθρου 31 του ν.2238/1994 για 
την αναγνώριση των δαπανών μισθοδοσίας.
Β. Επιβατικά αυτοκίνητα επιχειρήσεων
Πολλά είναι τα ερωτήματα για την επιβάρυνση που έχουν τα φυσικά πρόσωπα, φορείς των επιχειρήσεων, που πρέπει να επιβαρυνθούν με αντικειμενική δαπάνη διαβίωσης στην προσωπική τους δήλωση, από εταιρικά αυτοκίνητα.
Αν Ο.Ε. ή Ε.Ε. ή αστική εταιρία, καθώς και κοινωνία ή κοινοπραξία που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα,
 έχει ένα ή περισσότερα από τα προαναφερόμενα αυτοκίνητα, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη αυτών μερίζεται 
μεταξύ των ομόρρυθμων ή απλών, εκτός των ετερόρρυθμων, εταίρων ή των μελών της κοινωνίας ή κοινοπραξίας
 φυσικών προσώπων, κατά το ποσοστό συμμετοχής τους στην εταιρία, την κοινωνία κ.λπ.
Η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί σε κάθε εταίρο για κάθε εταιρία δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερη
 από τη μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της εταιρίας και βαρύνε
 αυτά τα πρόσωπα, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής ή κατοικίας τους.
Τα παραπάνω εφαρμόζονται ανάλογα και για τα φυσικά πρόσωπα που:
α) είναι ταυτόχρονα διαχειριστές και εταίροι Ε.Π.Ε.,
β) είναι εταίροι Ε.Π.Ε. και εφόσον κανείς από τους διαχειριστές της Ε.Π.Ε. δεν είναι εταίρος αυτής,
γ) είναι εντεταλμένοι σύμβουλοι, διευθύνοντες σύμβουλοι, διοικητές και πρόεδροι Α.Ε.
Ειδικά στην περίπτωση αυτή (γ) η κατανομή της αντικειμενικής δαπάνης γίνεται ισομερώς.
Εξακολουθεί να ισχύει ότι η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί στον καθένα, δεν μπορεί να υπερβαίνει 
την αντικειμενική δαπάνη ενός (του μεγαλύτερου προφανώς) Ι.Χ.Ε. αυτοκινήτου της Α.Ε.
Ανεξάρτητα όμως από τα πιο πάνω οι υπόχρεοι πρέπει να αναγράψουν όλα τα στοιχεία των Ε.Ι.Χ., Μ.Χ. 
και τύπου JEEP αυτοκινήτων της εταιρίας στον Πίνακα 5 (ένδειξη 1γ).
Εάν ο χώρος δεν επαρκεί για να αναγραφούν όλα τα στοιχεία όλων των αυτοκινήτων που λαμβάνονται 
υπόψη, προκειμένου να υπολογιστεί η οικεία δαπάνη που βαρύνει το φορολογούμενο και τη σύζυγό του, 
θα γραφτούν, κατά την εξής σειρά:
α) Τα στοιχεία που απαιτούνται για κάθε αυτοκίνητο που ανήκει στο φορολογούμενο, στη σύζυγό του
 και στα πρόσωπα που τους βαρύνουν και των οποίων η αντίστοιχη δαπάνη βαρύνει το φορολογούμενο
 και τη σύζυγό του, καθώς και το ποσό της δαπάνης αυτής.
β) Τα ίδια στοιχεία και ποσά δαπάνης, για κάθε Ε.Ι.Χ. ή Μ.Χ. αυτοκίνητο ή αυτοκίνητο τύπου JEEP, που 
ανήκει σε ατομική επιχείρηση του φορολογουμένου ή της συζύγου του.
γ) Τα στοιχεία κάθε εταιρίας ή κοινοπραξίας κ.λπ. με τη δαπάνη των αυτοκινήτων της οποίας βαρύνεται
 και ο φορολογούμενος ή η σύζυγός του και το ποσό της δαπάνης που αντιστοιχεί στο φορολογούμενο 
ή τη σύζυγό του.
Επίσης, πρέπει να συνταχθεί κατάσταση με ανάλογη εφαρμογή όσων έχουν προαναφερθεί (ή στην ίδια 
κατάσταση που συντάσσουν λόγω του ότι το σύνολο των αυτοκινήτων είναι περισσότερα από τέσσερα), 
όπου θα αναγράψουν τα αυτοκίνητα της κάθε εταιρίας και επιπλέον των στοιχείων που αναφέρονται 
στην ένδειξη 1γ του Πίνακα 5, θα γραφτούν:
α) Το ποσοστό συμμετοχής του φορολογουμένου ή της συζύγου του, κατά περίπτωση, στην εταιρία,
 καθώς και το συνολικό ποσοστό συμμετοχής στην ίδια εταιρία όλων των φυσικών προσώπων που είναι 
ομόρρυθμοι εταίροι προκειμένου για ομόρρυθμη ή ετερόρρυθμη εταιρία ή απλοί εταίροι προκειμένου για
 αστική εταιρία ή εταίροι που είναι ταυτόχρονα διαχειριστές προκειμένου για Ε.Π.Ε. ή εταίροι Ε.Π.Ε. στην 
περίπτωση που κανείς από τους εταίρους της δεν είναι και διαχειριστής αυτής.
β) Ο αριθμός των προσώπων που είναι εντεταλμένοι σύμβουλοι, διευθύνοντες σύμβουλοι, διοικητές Α.Ε. 
και πρόεδροι των διοικητικών συμβουλίων τους.
Αν όλα τα μέλη Ο.Ε. ή Ε.Ε. ή Ε.Π.Ε. ή αστικής εταιρίας, καθώς και κοινωνίας ή κοινοπραξίας, που
 προαναφέρθηκαν, είναι νομικά πρόσωπα, τότε η ετήσια αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει με βάση τα αυτοκίνητα (Ε.Ι.Χ. ή τύπου JEEP ή μικτής χρήσης) της υπόψη εταιρίας κ.λπ. μερίζεται μεταξύ των νομικών προσώπων που είναι μέλη αυτής (εκτός των ετερόρρυθμων εταιριών) σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν.
Στη συνέχεια η αντικειμενική δαπάνη που αναλογεί στο κάθε μέλος (ΝΠ) επιμερίζεται στα φυσικά 
πρόσωπα μέλη αυτού του ΝΠ, σύμφωνα με όσα προαναφέρθηκαν στην αρχή του παρόντος κεφαλαίου 
(Αυτοκίνητα επιχειρήσεων).
- Για τα αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που δεν έχουν εγκαταστάσεις στην Ελλάδα αλλά υποχρεούνται 
σε υποβολή δήλωσης, καθώς και για τις αλλοδαπές επιχειρήσεις που δεν υπάγονται στις διατάξεις του 
Α.Ν.89/1967, του Α.Ν.378/1968 και του άρθρου 25 του Ν.27/1975, το ποσό της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης διαβίωσης
, που προκύπτει με βάση αυτοκίνητα αυτής της περίπτωσης ιδιοκτησίας του αλλοδαπού νομικού προσώπου ή ιδιοκτησίας ή κατοχής γραφείου, υποκαταστήματος ή πρακτορείου της επιχείρησης εγκατεστημένου στην Ελλάδα
, βαρύνει το πρόσωπο που εκπροσωπεί στην Ελλάδα το αλλοδαπό νομικό πρόσωπο, την αλλοδαπή επιχείρηση και προΐσταται του οικείου γραφείου ή υποκαταστήματος ή πρακτορείου.
- Προκειμένου για εκπαιδευτές οδηγών αυτοκινήτων, καθώς και για τις επιχειρήσεις ενοικίασης αυτοκινήτων, που χρησιμοποιούν για το σκοπό αυτόν περισσότερα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, για τον υπολογισμό 
της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης λαμβάνεται υπόψη το αυτοκίνητο που δίνει τη μεγαλύτερη αντικειμενική 
δαπάνη. Και στην περίπτωση όμως αυτή οι υπόχρεοι πρέπει να αναγράψουν όλα τα αυτοκίνητα που
 χρησιμοποιούνται γι’ αυτόν το σκοπό, αλλά στους Κωδικούς 851-858 θα συμπεριλάβουν μόνο τη
 μεγαλύτερη αντικειμενική δαπάνη που προκύπτει από αυτοκίνητο της υπόψη επιχείρησης που 
χρησιμοποιείται γι’ αυτόν το σκοπό.
Επισημάνσεις:
- Στις περιπτώσεις ενοικίασης ή χρηματοδοτικής μίσθωσης αυτοκινήτων επιβατικών ιδιωτικής ή μικτής
 χρήσης, η ετήσια αντικειμενική δαπάνη, που αντιστοιχεί στο χρόνο χρησιμοποίησης αυτών, βαρύνει το μισθωτή τους.
Επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση το άθροισμα των ποσών που αναγράφεται στους Κωδικούς 851, 
853, 855 και 857 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος πρέπει να ισούται με τη συνολική δαπάνη που
 βαρύνεται ο φορολογούμενος λόγω των Ε.Ι.Χ. ή Μ.Χ. αυτοκινήτων ή αυτοκινήτων τύπου JEEP, η δαπάνη
 των οποίων στο σύνολό της ή κατά μέρος της βαρύνει το φορολογούμενο.
Το ίδιο ισχύει και για τη σύζυγο του φορολογουμένου ως προς τα ποσά που έχουν αναγραφεί στου
ς Κωδικούς 852, 854, 856 και 858 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.
Κατανομή της αντικειμενικής δαπάνη από εταιρικά αυτοκίνητα
Παραθέτουμε πίνακα με εταιρικά αυτοκίνητα και θα δούμε παρακάτω την κατανομή των συγκεκριμένων 
αυτοκινήτων σαν εταιρική δαπάνη, ανάλογα με την εταιρία.
α) Ομορρύθμος εταιρία
β) Ετερόρρυθμος εταιρία
γ) Ε.Π.Ε.
i) Διαχειριστές μέλη της εταιρείας
ii) Διαχειριστής τρίτο πρόσωπο
δ) Α.Ε.
Γ. Εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες λόγω χρήσης Ε.Ι.Χ. από στελέχη επιχειρήσεων.
Το οικονομικό επιτελείο θέλοντας να σταματήσει την καταστρατήγηση της φορολογίας σχετικά με τα Ε.Ι.Χ. μεγάλου κυβισμού θέσπισε με τον ν. 3842/2010 να θεωρείται ως εισόδημα από μισθωτές υπηρεσίες (άρθρο 45 παράγραφος 1 Ν. 2238/1994), ποσοστό επί της εργοστασιακής τιμολογιακής αξίας (ΕΤΑ) του έτους πρώτης κυκλοφορίας αυτοκινήτων, με ισχύ για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2010 και μετά, ως ακολούθως :
Παρατηρήσεις
Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 19 του Ν. 3842/2010 προστέθηκε στην παράγραφο 1 
του άρθρου 45 του Ν. 2238/1994 νέα περίπτωση (στ’), με την οποία προβλέπεται, ότι στελέχη 
(πρόεδρος ή μέλος του διοικητικού συμβουλίου, διευθύνοντας ή εντεταλμένος σύμβουλος, 
διαχειριστής, διευθυντής, προϊστάμενος κ.λπ. στελέχη) στα οποία παρέχεται η χρήση αυτοκινήτου
 από τις επιχειρήσεις στις οποίες απασχολούνται, ανεξάρτητα από το αν τα αυτοκίνητα αυτά ανήκουν 
στην επιχείρηση ή είναι μισθωμένα με οποιονδήποτε τρόπο, φορολογούνται επιπλέον για ένα ποσοστό 
της Εργοστασιακής Τιμολογιακής Αξίας του έτους πρώτης κυκλοφορίας, ως εισόδημα από μισθωτές 
υπηρεσίες, διότι πρόκειται για υπηρεσία που παρέχουν οι επιχειρήσεις προς τα εν λόγω στελέχη ως 
πρόσθετη αμοιβή έναντι των υπηρεσιών που παρέχουν στην επιχείρηση.
Λόγω της μη διακρίσεως του νόμου, τα ανωτέρω ισχύουν για τα στελέχη όλων των επιχειρήσεων,
 ανεξάρτητα από τη νομική μορφή που λειτουργούν (Ο.Ε., Ε.Ε., Ε.Π.Ε., Α.Ε. κλπ) Το επιπλέον αυτό
 ετήσιο εισόδημα υπολογίζεται ως ποσοστό της Εργοστασιακής Τιμολογιακής Αξίας (Ε.Τ.Α.) του έτους πρώτης κυκλοφορίας των αυτοκινήτων ως εξής :
α) Για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία από 15.000,00 έως 22.000,00 ευρώ με ποσοστό 15%.
β) Για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία από 22.001,00 έως 30.000,00 ευρώ με ποσοστό 25%.
γ) Για εργοστασιακή τιμολογιακή αξία πλέον των 30.000,00 ευρώ με ποσοστό 30%.
Επομένως, αν για παράδειγμα ο διευθυντής πωλήσεων ανώνυμης εταιρίας χρησιμοποιεί επιβατικό Ι.Χ.
 της εταιρίας με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία 28.000,00 ευρώ, προκύπτει γι’ αυτόν εισόδημα από 
μισθωτές υπηρεσίες ύψους 7.000,00 ευρώ πέραν των αποδοχών που καταβλήθηκαν σε αυτόν.
Όμως, οι επιχειρήσεις πρέπει να συμπεριλαμβάνουν στις βεβαιώσεις αποδοχών που χορηγούν σε εκείνα
 τα στελέχη τους στα οποία τους παρέχουν αυτοκίνητο και το επιπλέον αυτό τεκμαρτό εισόδημα από 
μισθωτές υπηρεσίες που προκύπτει σύμφωνα με τα ανωτέρω.
Η αναγραφή του επιπλέον αυτού εισοδήματος γίνεται σε ξεχωριστή σειρά της βεβαίωσης αποδοχών με
 αναφορά στις διατάξεις της περίπτωσης στ’ της παραγράφου 1 του άρθρου 45 του Ν. 2238/1994
, καθώς και στον αριθμό κυκλοφορίας  του αυτοκινήτου, στην εργοστασιακή τιμολογιακή αξία του, 
καθώς και στο χρονικό διάστημα χρησιμοποίησής του ως εξής:
«Εισόδημα από την χρήση του Ε.Ι.Χ. ΤΡΑ 1787 για το χρονικό διάστημα 1.1-31.12.2012 βάσει της παρ. 
1 του αρθ. 45 του ν. 2238/1994.»
Αν ο υπόχρεος δεν έχει σχέση εξαρτημένης εργασίας (μισθό) με την εταιρία, θα λάβει απλή βεβαίωση 
από αυτή για την χρήση του Ε.Ι.Χ.
Αν από τον υπόχρεο έχουν χρησιμοποιηθεί περισσότερα από ένα επιβατικά αυτοκίνητα μέσα στη 
διαρρεύσασα χρήση, θα συμπληρώνεται ανάλογος αριθμός σειρών της βεβαίωσης  αποδοχών.
Οι επιχειρήσεις που παρέχουν αυτοκίνητα σε στελέχη τους θα ζητούν βεβαίωση για την  εργοστασιακή 
τιμολογιακή αξία των υπ’ όψιν αυτοκινήτων από τις αντιπροσωπείες που έχουν εισάγει τα αυτοκίνητα αυτά.
 Στην περίπτωση που η εργοστασιακή τιμολογιακή αξία των αυτοκινήτων αυτών είναι κάτω των 15.000,00
 ευρώ τότε οι εν λόγω βεβαιώσεις θα πιστοποιούν το γεγονός αυτό (ότι δηλαδή η εργοστασιακή τιμολογιακή
αξία είναι κάτω των 15.000,00 ευρώ), χωρίς να αναφέρουν το ακριβές ποσό αυτής.
Διευκρινίζεται ότι, με βάση το άρθρο 126 του Ν. 2960/2001 (τελωνειακός κώδικας),  η τιμή χονδρικής
 πώλησης του επιβατικού αυτοκινήτου του έτους πρώτης κυκλοφορίας, μειώνεται  λόγω παλαιότητας με
 βάση την κλίμακα που αναφέρεται στην παράγραφο 1 του άρθρου αυτού. Συνεπώς, με βάση τις
 προαναφερθείσες διατάξεις του τελωνειακού κώδικα, θα πρέπει για την εφαρμογή του κοινοποιούμενων
 διατάξεων του άρθρου αυτού, η εργοστασιακή αξία του έτους πρώτης κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, να
 μειώνεται λόγω παλαιότητας με βάση την κλίμακα της παραγράφου 1 του άρθρου 126 του τελωνειακού κώδικα που είναι η εξής :
Στο συντελεστή παλαιότητας που προκύπτει με βάση τα ποσοστά της πιο πάνω  κλίμακας, θα προστίθεται και ποσοστό 5% επί των διανυθέντων χιλιομέτρων δια 1.500.
Προσοχή : Ο τελικά διαμορφούμενος συντελεστής απομείωσης δεν δύναται να είναι ανώτερος του 81%.                                 
Για τη μείωση λόγω παλαιότητας της εργοστασιακής αξίας των αυτοκινήτων λαμβάνονται οι μήνες που
 μεσολαβούν από την ημερομηνία που το αυτοκίνητο τίθεται για πρώτη φορά σε κυκλοφορία μέχρι το τέλο
ς της προηγούμενης χρήσης. Δηλαδή, για επιβατικά Ι.Χ. αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται από στελέχη εταιρίας
 μέσα στο έτος 2012, ο συντελεστής μείωσης λόγω παλαιότητας  θα υπολογίζεται από την
 ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας των αυτοκινήτων αυτών μέχρι 31.12.2011.
Παράδειγμα
Διευθύνων σύμβουλος Α.Ε. χρησιμοποίησε σε ολόκληρο το έτος 2012 επιβατικό Ι.Χ. αυτοκίνητο της
 εταιρίας με εργοστασιακή τιμολογιακή αξία 40.000,00 ευρώ που τέθηκε για πρώτη φορά σε κυκλοφορία στις 
6.7.2010 και με 45.000 διανυθέντα χιλιόμετρα μέχρι 31.12.2011.
α) Προσδιορισμός συντελεστή μείωσης λόγω παλαιότητας
β) Προσδιορισμός εισοδήματος
Επιπλέον ετήσιο τεκμαρτό εισόδημα (πέραν των αποδοχών) που αποκτά ο διευθύνων σύμβουλος 
εξαιτίας της χρήσης  του ανωτέρω αυτοκινήτου.
Σε περίπτωση που στη διάρκεια ενός έτους η χρήση του αυτοκινήτου δοθεί σε περισσότερα του ενός 
στελέχη, κάθε στέλεχος θα επιβαρυνθεί με το αυτοκίνητο για όσο χρονικό διάστημα το χρησιμοποίησε 
(αναγραφή και στη βεβαίωση αποδοχών).
Επισημαίνεται ότι τα παραπάνω έχουν εφαρμογή και για τους εκπροσώπους ή διαχειριστές στην Ελλάδα 
αλλοδαπών ή ημεδαπών επιχειρήσεων που υπάγονται στις διατάξεις του Α.Ν. 89/1967 ή του Ν. 27/1975,
 όταν τα πρόσωπα αυτά είναι Έλληνες υπήκοοι ή έχουν ελληνικό διαβατήριο.
Οι λεπτομέρειες και η διαδικασία υποβολής από τις επιχειρήσεις των σχετικών στοιχείων για τη διασταύρωση των δηλώσεων από τους δικαιούχους των εισοδημάτων αυτών ρυθίζονται με τις:
ΠΟΛ.1118/4.5.2012 - Παράταση της προθεσμίας υποβολής από τις επιχειρήσεις των ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ
 Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων και κατοικιών (περίπτωση στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 45 του ν.2238/1994)
ΠΟΛ.1089/29.3.2012 - α) Παράταση της προθεσμίας υποβολής της Οριστικής Δήλωσης 
Απόδοσης Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών. β) Παράταση της προθεσμίας υποβολής από τις επιχειρήσεις
 των ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων και κατοικιών (περίπτωση στ΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 45 του ν. 2238/1994) και λοιπά θέματα. γ) Προθεσμία υποβολής καταστάσεων φορολογικής αναμόρφωσης,
 με τη χρήση ηλεκτρονικής μεθόδου επικοινωνίας μέσω διαδικτύου.
ΠΟΛ.1034/3.2.2012 - Διαδικασία υποβολής από τις επιχειρήσεις σχετικών στοιχείων που αφορούν παροχή Ε.Ι.Χ. αυτοκινήτων και κατοικιών σε στελέχη και υπαλλήλους τους.
Επισήμανση
Τα ανωτέρω δεν εφαρμόζονται :
α) Για αυτοκίνητα τα οποία παρέχουν οι επιχειρήσεις σε πωλητές που εργάζονται σε αυτές
β) Για αυτοκίνητα δοκιμών (test - drive), που διαθέτουν οι επιχειρήσεις εμπορίας αυτοκινήτων.
γ)  Για αυτοκίνητα μεταφοράς προσωπικού (π.χ. mini - bus).
δ) Για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν επιχειρήσεις (π.χ. ξενοδοχειακές επιχειρήσεις) για μεταφορά
 καλεσμένων ή πελατών τους.
ε) Για αυτοκίνητα τα οποία διαθέτουν οι επιχειρήσεις service προσωρινά σε αντικατάσταση  των
 επισκευαζόμενων.
στ) Για αυτοκίνητα που χρησιμοποιούνται  από τις επιχειρήσεις διαχείρισης αεροδρομίων 
(π.χ. Ελ. Βενιζέλου) για τη μεταφορά Vips ή προσωπικού.
Παρ΄ όλη την μη εφαρμογή συνιστούμε να ζητηθούν και γι αυτά τα αυτοκίνητα οι σχετικές βεβαιώσει
ς από τις αντιπροσωπείες.
Ελπίζουμε την άλλη εβδομάδα να σας έχουμε ευχάριστα νέα σχετικά με την υποβολή των δηλώσεων.
Απόστολος Αλωνιάτης
Οικονομολόγος - Φοροτεχνικός, Α. Αντιπρόεδρος του Ινστιτούτου Οικονομικών & Φορολογικών Μελετών (Ι.Ο.ΦΟ.Μ), Οικονομικός Διευθυντής της PROSVASIS AEBE, Συγγραφέας



Πηγή: Απαντήσεις για τις δαπάνες μισθοδοσίας, τα εταιρικά αυτοκίνητα και το εισόδημα από εταιρικά οχήματα στελεχών | newmoney.gr http://www.newmoney.gr/article/17705/apantiseis-gia-tis-dapanes-misthodosias-ta-etairika-aytokinita-kai-eisodima-apo#ixzz2ZmWh7ppf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου